ÎNVĂȚĂTURA BIBLICĂ DESPRE POST

Scriptura nu porunceşte creştinilor să postească. Postul nu este ceva ce Dumnezeu cere sau porunceşte creştinilor. În acelaşi timp, Biblia prezintă postul ca fiind ceva bun, de folos şi de dorit. Cartea Faptelor Apostolilor prezintă pe credincioşi postind înainte de a lua decizii importante (Faptele Apostolilor 13:4; 14:23). Postul şi rugăciunea sunt adesea legate (Luca 2:37; 5:33). Foarte adesea, în practicarea postului se pune accentul pe lipsa mâncării. Cu toate acestea, scopul postului nu ar trebui să fie ca să ne îndepărtăm privirea de la lucrurile lumeşti şi dimpotrivă să ne-o îndreptăm către Dumnezeu. Postul este modalitatea prin care Îi arătăm lui Dumnezeu şi nouă înşine că luăm în serios relaţia noastră cu El. Postul te ajută să capeţi o nouă perspectivă asupra lucrurilor şi să reînnoieşti încrederea ta în Dumnezeu.

Cu toate că ţinerea postului a fost prezentată în Sfintele Scripturi în cele mai multe cazuri ca abţinere de la mâncare, mai există şi alte modalităţi de a posti. Orice lucru la care poţi renunţa temporar pentru a te concentra mai bine asupra lui Dumnezeu poate fi considerat ca post (1 Corinteni 7:1-5). Ţinerea postului trebuie limitată la o perioadă de timp anume, în special atunci când postul este manifestat exterior prin abţinerea de la mâncare. Abţinerea de la mâncare pentru perioade prea mari poate fi dăunătoare organismului. De asemenea, postul nu are ca scop pedepsirea trupului tău, ci concentrarea asupra lui Dumnezeu. Tot astfel, ţinerea postului nu trebuie considerată ca o modalitate de a slăbi sau a ţine o dietă anume. Nu posti ca să slăbeşti, ci posteşte ca să ai o relaţie mai apropiată cu Dumnezeu. Da, orice persoană poate posti. Este posibil ca unii să nu fie în măsură să postească abţinându-se de la mâncare (cum ar fi persoanele bolnave de diabet), însă oricine poate să renunţe pentru un timp la ceva anume pentru a se concentra asupra relaţiei sale cu Dumnezeu.

Îndepărtându-ne privirea de la lucrurile lumeşti, ne putem concentra mai bine asupra lui Cristos. Ţinerea postului nu este o modalitate prin care obţinem ceea ce vrem noi de la Dumnezeu. Ţinerea postului ne schimbă pe noi, niciodată pe Dumnezeu. Ţinerea postului nu este o cale prin care am putea să părem mai spirituali faţă de alte persoane. Postirea trebuie să se facă în spirit de umilinţă şi atitudine de bucurie. Matei 6:16-18 declară: “Când postiţi, să nu va luaţi o înfăţişare posomorâtă, ca făţarnicii, care îşi sluţesc feţele, ca să se arate oamenilor că postesc. Adevărat vă spun, că şi-au luat răsplata. Ci tu, când posteşti, unge-ţi capul şi spală-ţi faţa, ca să te arăţi că posteşti nu oamenilor, ci Tatălui tău, care este în ascuns; şi Tatăl tău, care vede în ascuns, îţi va răsplăti.”

DIVERSE TIPURI DE POST BIBLIC

Postul TOTAL: este postul în care nu se mănâncă și nu se bea lichide, adică abstinență totală (Iona 3:7), fie o zi sau mai multe, așa cum a fost cazul la Estera trei zile (Estera 4:16), sau a lui Pavel (Fapte 9:9).

Postul SELECTIV: este postul în care persoana care postește se abține de la alimente alese, adică de la carne, de la băuturi dulci/alcoolice, dar consumă zarzavaturi și legume și semințe (Daniel 1:8-12; Daniel 10:2-3). Acest post poate varia de la o zi la o perioadă lungă ca în cazul lui Daniel care a ținut trei săptămâni. Se pare că un post parțial era poruncit în lege în Levitic 23:14, cât și cu privire la perioada de consacrare a nazireilor, care trebuiau să se abțină de la vin, băuturi tari și de la consumarea de struguri (Numeri 6:1-5), tocmai de aceea Ioan botezătorul sa abținut de la băuturi alcoolice (Matei 11:18), și nu a mâncat decât miere și lăcuste sălbatice (Matei 3:4).

Postul PARȚIAL: constă în a renunța la anumite mese zilnice (la micul dejun, la prânz, la cină, la micul dejun și la prânz, etc.). Citim în biblie că sutașul Corneliu a postit până la ora 15, ora 9 la evrei (Fapte 10:30-31), alții au postit, adică s-au abținut de la alimente și apă până seara la apusul soarelui (Judecători 20:26; 2 Samuel 1:12; 2 Samuel 3:35).

Postul SUFLETULUI: este postul pe care îl ții prin deconectarea de la sursele de informare/divertisment ale sufletului (internet, TV, muzică seculară, filme seculare, etc.) Acest tip de post este indicat cu prioritate consumatorilor de material multimedia și facilitează concentrarea spirituală.

POSTUL LUI DANIEL

Unul dintre cele mai interesante aspecte ale postului lui Daniel este că nu se limitează la o anumită cantitate de hrană zilnică, ci mai degrabă la tipurile de alimente pe care le puteți mânca.

„În vremea aceea, eu, Daniel, trei săptămâni am fost în jale. N-am mâncat deloc bucate alese, nu mi-a intrat în gură nici carne, nici vin și nici nu m-am uns deloc, până s-au împlinit cele trei săptămâni.” Cartea Daniel 10:2-3

POSTUL LUI DANIEL ESTE LIMITAT LA LEGUME, FRUCTE ȘI APĂ.

Notă specială: Dacă aveți probleme de sănătate, vă rugăm vorbiți înainte de a începe orice post pe perioadă mai lungă, inclusiv postul lui Daniel, cu un medic specialist pentru recomandări.

LISTĂ DE ALIMENTE

Alimentele pe care le puteți include în dieta dumneavoastră în timpul postului lui Daniel:

Toate fructele; acestea pot fi proaspete, congelate, uscate, sucuri sau conservate.

Câteva exemple de fructe ce pot fi mâncate: mere, caise, banane, mure, afine, pepene galben, cireșe, afine, smochine, grape-fruit, struguri, guava, kiwi, lămâi, mango, nectarine, portocale, papaya, piersici, pere, ananas, prune, stafide, zmeură, căpșuni, mandarine, pepene verde, etc.

Toate legumele; acestea pot fi proaspete, congelate, uscate, sucuri sau conserve.

Câteva exemple de legume ce pot fi mâncate: anghinare, sparanghel, sfeclă, broccoli, varză de Bruxelles, varză, morcovi, conopidă, țelină, ardei chili, porumb, castraveți, vinete, usturoi, rădăcină de ghimbir, praz, salată verde, ciuperci, muștar, guliile, ceapă, pătrunjel, cartofi, ridichi, hreanul, ceapă verde, spanac, varză, dovlecei, cartofi dulci, roșii, napi, dovlecei, soia etc.

Toate cerealele integrale; câteva exemple de cereale ce pot fi mâncate: grâu, orez brun, mei, quinoa, ovăz, orz, crupe, paste din grâu integral, tortilla întregi de grâu, prăjituri de orez și popcorn (nu sunt cu zahăr și sunt ca niște sărățele din orez – se găsește la Lidl)

Toate nucile și semințele; câteva exemple ce pot fi mâncate: semințe de floarea soarelui, caju, alune, susan. De asemenea, nuci unt, inclusiv unt de arahide.

Toate leguminoasele; acestea pot fi conservate sau uscate.

Câteva exemple de leguminoase ce pot fi mâncate: fasole uscată, fasole Pinto, mazăre, linte, boabe de fasole, fasole neagră, fasole, fasole albă cannellini.

Toate uleiurile de calitate; exemple: Ulei de rapiță, de măsline, de semințe de struguri, dar și de arahide sau susan.

Băuturi: apă de izvor, apă plată sau alte ape pure. Puteți face ceaiuri doar cele care sunt 100% naturale. Mai sunt și ceaiuri care au tot felul de aditivi și coloranți sintetici.

Altele: tofu, produse din soia, oțet, condimente, sare, ierburi, condimente, miere.

ALIMENTE CE TREBUIE EVITATE ÎN POSTUL LUI DANIEL

Toate produsele din carne și produse de origine animală, inclusiv carnea de vită, miel, porc, pasăre și pește.

Toate produsele lactate; lapte, brânză, smântână, unt și ouă.

Toate dulciurile; zahărul, zahărul brut, siropuri, melasă, și suc de trestie de zahăr.

Toate tipurile de pâine dospită și produse de patiserie.

Toate produsele rafinate și procesate produse alimentare, cum ar fi: aromele artificiale, aditivi alimentari, produse chimice, orez alb, făină albă, și alimente care conțin conservanți artificiali.

Toate alimente prăjite, cum ar fi: chipsuri de cartofi, cartofi prăjiți, chips-uri de porumb.

Toate grăsimile solide, cum ar fi: margarină, untură și alimente bogate în grăsimi.

Băuturile cum ar fi: băuturi carbogazoase, băuturi energizante, alcoolul.

Notă importantă – Dacă începeți postul, vă rog nu fiți “în jale” precum a fost Daniel. Există exemple în care oamenii au început postul ca o “ultimă soluție” în fața unor pericole iminente. Atunci da, e de înțeles să ai o stare încordată, un plâns, o durere, însă dacă puteți să schimbați încordarea cu o convingere puternică, cu credința că
veți putea influența schimbarea în bine a situației respective, atunci faceți-o. Nu postiți având un fond emoțional negativ, deoarece acesta se poate hrăni energetic din puterea primită în timpul postului. Am întâlnit și am auzit despre cazuri în care postul ținut pe un fundal negativ a făcut mai mult rău decât bine, deoarece a alimentat partea negativă, subconștientul lucrând ca atare, crezând că aceea este comanda și dorința persoanei respective.

Domnul Isus a recomandat atitudinea pozitivă și credința în bine, atunci când ținem post.

“Când postiți, să nu vă luați o înfățișare posomorâtă, ca fățarnicii, care își sluțesc fețele, ca să se arate oamenilor că postesc. Adevărat vă spun că și-au luat răsplata. Ci tu, când postești, unge-ți capul și spală-ți fața ca să te arăți că postești nu oamenilor, ci Tatălui tău, care este în ascuns; și Tatăl tău, care vede în ascuns, îți va răsplăti.” – Matei 6: 16-18

MESAJE VIDEO